Slavoj Zizek, Ahir Zamanlarda Yaşarken, Metis Yayınları, Eylül 2011,
sf. 460-463
18 Ağustos 2014 Pazartesi
Erik Satie ve kollektif biraradalığın komünist biçimi
kolektif yakınlığın komünist biçiminin - communist form of collective intimacy] timsaliyse
Erik Satie'nin piyano eserleridir. Eric Satie'nin usulca akan melankolik piyano
eserleri ile komünizmin evreni arasında olandan daha güçlü bir karşıtlık hayal
edebilir misiniz? Komünizmle özdeşleştirilen müzikler genelde propaganda
şarkıları, korolar ya da devlet başarılarını veya önderlerini öven tumturaklı
kantatlardan oluşur - bu açıdan bakıldığında, Satie "burjuva bireyciliğin"
cisimleşmiş hali değil de nedir? 1920'lerin başlarında, hayatının son
yıllarında, yeni kurulmuş Fransa Komünist Partisi'nin üyesi olması ve hatta
Merkez Komite'ye girmiş olması [ki o yıllarda Satie, dadaist hareketin mimarı
Tristan Tzara'nın dostu ve bir diğer avangard Andre Breton'un arkadaşıdır; bu
avangard, dikbaşlı isimlerin hepsi Fransa'da komünist hareketin kuruluşunda yer
almıştır] nevi şahsına münhasırlığından mı yoksa bir provakasyondan mı
ibaretti?
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder